00 Kč

Agrozet: Pionýr Země živitelky od jejího vzniku

Agrozet: Pionýr Země živitelky od jejího vzniku17. července 2024

Českobudějovická výstava Země živitelka, nejvýznamnější zemědělská událost v České republice, je neodmyslitelně spjata s Agrozetem. Od svého založení v roce 1973 je Agrozet jedinou společností, která se výstavy účastní nepřetržitě, čímž dokazuje svou klíčovou roli v českém zemědělství.

Stroje Agrozet

Historie zemědělských výstav v Českých Budějovicích sahá až do roku 1960, kdy se po vzniku výstaviště konala první zemědělská výstava pod názvem „Zemědělství 1960“. V tomto roce byly zahájeny práce na stavbě nového výstavního areálu, jehož architektura připomínala Heyselský park v Bruselu, kde v roce 1958 proběhla Světová výstava EXPO. Přestože následující dekáda nebyla pro výstavnictví příliš úspěšná, zájem o zemědělské výstavy postupně narůstal, a to i díky prodeji jinak nedostatkového zboží a možnosti konzumace dobrého jídla a pití. Narůstající zájem pak vedl k zavedení každoroční výstavní tradice.

První ročník výstavy pod oficiálním názvem Země živitelka se uskutečnil na českobudějovickém výstavišti v roce 1973. Agrozet, jako významný výrobce zemědělské techniky a náhradních dílů, se od této doby účastní výstavy každoročně, což potvrzuje jeho význam v českém zemědělství.

Během socialistického období (1973-1989) byla Země živitelka klíčovým místem pro předvádění nových technologií a produktů. Agrozet zde pravidelně vystavoval svou zemědělskou techniku, která zahrnovala traktory, kombajny, sekačky a další stroje nezbytné pro efektivní zemědělskou produkci. Výstava tehdy propagovala hlavně úspěchy socialistického zemědělství, avšak díky bohatému doprovodnému programu přitahovala i běžnou veřejnost a drobné pěstitele. Tyto první ročníky výstavy trvaly až 16 dní a navštívilo je více než 750 000 návštěvníků.

Po roce 1989, kdy došlo k pádu komunistického režimu a transformaci české ekonomiky, získala Země živitelka nový rozměr. Výstava se otevřela mezinárodním vystavovatelům a návštěvníkům, což vedlo k větší diverzifikaci prezentovaných technologií a produktů. Agrozet se přizpůsobil novým podmínkám a začal na výstavě představovat nejen tradiční zemědělskou techniku, ale i inovace v oblasti precizního zemědělství, automatizace a digitalizace zemědělských činností.

Od prvního ročníku v roce 1973 se výstava nekonala jen dvakrát – v roce 2002 kvůli povodním, které zasáhly areál výstaviště a v roce 2020, kdy ji překazila pandemie koronaviru.

Dnes je Země živitelka každoroční srpnovou událostí, která trvá šest dní a přitahuje stovky vystavovatelů a tisíce návštěvníků z České republiky i ze zahraničí. Agrozet je vždy u toho a prezentuje nejnovější zemědělské stroje a technologie.

Země živitelka v letošním ročníku nabídne také řadu zajímavostí z oblasti výzkumu a vzdělávání. Návštěvníci se mohou blíže seznámit s jednotlivými zemědělskými obory, jako jsou chov hospodářských zvířat, rostlinná výroba, potravinářská výroba, pěstitelství nebo lesní a vodní hospodářství, které jim představí svou historii i současnost. Kromě ploch určených pro zemědělskou techniku a hospodářská zvířata mají na Zemi živitelce vyhrazený prostor i výrobci českých potravin. Ti zde nabízejí možnost nejen ochutnat jejich produkty, ale také je zakoupit. Mezi vystavovateli napříč celým veletrhem nechybí ani státní instituce nebo nejrůznější odborné organizace.

K výstavě neodmyslitelně patří také členění do oborových dnů, z nichž jsou nejznámější Národní dožínky. Konec srpna je totiž tradičně spojen s dožínkami, slavnostním svátkem sklizně vypěstované úrody. Proto se i během Země živitelky slaví Národní dožínky s průvodem, na kterém se podílejí i představitelé státu. Součástí odborného doprovodného programu je také prestižní soutěž Zlatý klas, v níž Ministerstvo zemědělství ČR vyhlašuje nejlepší vystavený exponát. O přízeň poroty se ucházejí výrobky, technologie i novinky rozdělené do čtyř kategorií: rostlinná výroba, živočišná výroba, mechanizace a potravinářská výroba.

Díky své nepřetržité účasti na výstavě Země živitelka se Agrozet stal symbolem kontinuity a inovace v českém zemědělství. Jeho dlouhodobá přítomnost a aktivní zapojení na této prestižní výstavě potvrzují jeho klíčovou roli v podpoře a rozvoji zemědělského sektoru v České republice. Agrozet nejenže zůstal věrným účastníkem od prvního ročníku, ale také se neustále přizpůsoboval a inovoval, čímž upevnil své postavení jako lídra v oboru. Výstava Země živitelka se díky němu a dalším významným vystavovatelům stala nejen místem prezentace nových technologií, ale i platformou pro setkávání odborníků a veřejnosti, což přispívá k celkovému rozvoji českého zemědělství.

Stroje Agrozet

Chcete dostávat lákavé nabídky přímo do své e-mailové schránky?