Sami nám jistě dáte za pravdu, že být zemědělcem v této rychlé době není vždy jednoduché. S tím jak strmě narůstá populace, která brzy atakuje hranici 8 miliard, se dostává zemědělec mezi dva mlýnské kameny.
Na jedné straně je po něm požadováno, aby maximalizoval svoji produktivitu a vyprodukoval na jednom hektaru větší množství plodin než v minulosti. Z druhé strany je na něj vyvíjen tlak, aby se choval v co největší míře ekologicky. To znamená, aby nejen používal v omezené míře schválené chemické přípravky, ale aby také minimalizoval zhutnění půdy a kořenové struktury plodin. Ač vám to nemusí být na první pohled vůbec zřejmé, i výrobci zemědělských pneumatik se výše uvedeným požadavkům snaží podřídit. Dochází tak k vývoji zcela nových konstrukcí ve snaze nabídnout konečnému zákazníkovi nejen produkt příznivě ovlivňující ekonomiku provozu, ale i produkt, který zároveň chrání jeho plodiny a půdu před zbytečným utužením strojů, jejichž váhy často převyšují několika tunové hodnoty. Pro lepší přehled si rozdělme naše doporučení k výběru správné zemědělské pneumatiky do jednotlivých oblastí.
Zdá se vám toto doporučení jako zbytečné klišé? Nevěřili byste, kolik zákazníků ve snaze snížit těžiště traktoru nebo obout užší či širší kola, zvolí na doporučení svého kamaráda nebo místního pneuservisu (který se specializuje na prodej osobních plášťů) jiný než schválený rozměr. Samozřejmě, ve snaze přejít např. na kultivační kola, můžete zvolit jiné rozměry, než naleznete v technickém průkazu – vždy ale pamatujte na převodovku svého miláčka! Je nutné dodržet tzv.“wheel factor“, tj. poměr odvaleného obvodu zadního kola vůči odvalenému obvodu předního kola. Toto doporučení platí i u traktorů z dovozu, kdy hrozí riziko, že původní majitel z jakéhokoliv důvodu obul na svůj traktor pneumatiky se špatnými rozměry. Není tedy od věci při následné výměně obutí nahlédnutím do technického průkazu ověřit na čem byl traktor puštěn do provozu prvovýrobcem.
Pokud nevlastníte traktor typu Fastrac, nemusíte mít přiliš obavy ze špatné volby rychlostního indexu, dnešní radiální pláště jsou již v 70% a 85% řadách vyráběny zpravidla do rychlostního indexu B (50 km/h) a v 65% řadách do indexu D (65 km/h). U nosnostních indexů nikdy nevolte nižší index než který použil výrobce stroje.
Zvažovali jsme, zda toto téma zvolit či nikoliv. Vzhledem k tomu, že z pohledu čísel je český trh stále z více než poloviny obut na diagonální pláště (což je dáno zejména skladbou vozového parku), jsme se toto téma rozhodli alespoň v krátkosti zmínit. Radializace proběhla snad již u všech prvovýrobců traktorů a v dnešní době snad již nenajdete výrobce, který by pro výkony od 80 HP výše nevolil radiální konstrukci. Kostra u diagonálních pneu se skládá z pogumovaných kordových nití, které se diagonálně kříží pod úhlem 30-40°, kdežto u radiálních pneu jsou kordové nitě zpravidla vedeny v kostře téměř příčně od patky k patce, v obvodovém směru je kostra navíc stabilizována několika vrstvami nárazníku. Nárazník vytváří pevný základ pro běhoun pneumatiky, boky pláště jsou však velmi pružné. Radiální pneu mají o 20-25% větší styčnou plochu, z tohoto důvodu se dostává současně do záběru větší počet záběrových figur a dochází tak k účinnějšímu přenosu záběrových sil a menšímu zhutňování půdy, což má kladný vliv na vyšší výnosy. Celkově mají radiální pneu o 20-30% větší tažnou sílu podle druhu půdy. Nabízí se tedy možnost použití menšího výkonu stroje nebo použití stejného výkonu při zvýšení efektivity práce. Celkově dochází k menšímu zatížení stroje, zákazník tak dále uspoří finance při servisu stroje. Za stejných provozních podmínek mají radiální pneumatiky s porovnáním s pneumatikami diagonálními až o 20% nižší prokluz. Hnací kola, která neprokluzují, vedou k nižšímu poškozování půdy a kořenového systému zemědělských kultur. Menším prokluzem se ušetří pracovní čas a zejména pohonné hmoty - úspora pohonných hmot u radiálních pneu činí od 5-20%, což dle způsobu použití traktoru v jednotlivých ročních obdobích přináší měsíční úsporu od 500-2500 Kč! Pružnější boky radiálních pneu dosahují většího odpružení, což vede ke komfortnější a pohodlnější jízdě jak při jízdě na tvrdém podkladu, tak i na hrubé ornici.
Jak jsme zmínili úvodem tohoto článku, pneumatikáři se snaží nastolenému trendu přizpůsobit a pomoci tak zemědělcům zefektivnit svoje hospodaření. Před dekádou přiletěla první vlaštovka, pláště nesoucí označení IF (Improved flexion). Tyto pláště měly za úkol při stejném hustícím tlaku unést o 20% vyšší nosnost. Záhy na to je překonaly tzv. VF pláště (Very high flexion), které při stejném huštění unesou o 40% vyšší zatížení. Zákazník tak má možnost používat pneumatiky při polní práci ne při standardním tlaku 1,6 baru, ale např. při tlaku 1,2 baru, přičemž má zajištěnu stejnou nosnost pneumatiky. V tento moment při použití nižšího tlaku může zákazník počítat s minimálním zhutněním půdního podloží, s vyšším záběrem a nižší spotřebou PHM. Zkratky CHO nebo CFO najdete u kombajnových předních, resp. zadních kol. Jde o novou generaci kombajnových pneumatik, které jsou připraveny pro extrémní zatížení při sklizni, kdy je zásobník plný a kombajn se pohybuje s rychlostí do 10 km/h. Nově prémioví výrobci pak dokonce u kombajnových plášťů kombinují u kombajnových kol technologie CFO s technologií VF. Na řadu rovněž přicházejí i průkopnické transportní dezény, které jsou tvarem dezénu i kostrou samotnou předurčeny nejen pro polní, ale i silniční použití. Volba těchto dezénů je vhodná v případě, že se váš traktor pohybuje více než 60% pracovního času na silnici.
Pokud jste dočetli až sem, jsme tomu velmi rádi. Mějte ovšem na paměti, že jakékoliv benefity, které nákupem správně zvolené pneumatiky získáte, budou zcela nevyužity, pokud nebude pneumatika správně nahuštěna. Dobrý prodejce vás informuje o správném huštění sám. Je však dobré při návštěvě servisu nahlédnout do hustících tabulí nebo technického rádce, který je dostupný buď na místě v pneuservisu nebo na stránkách výrobce. Maximální huštění např. u 65% řad se často zásadně liší. Zatímco některé rozměry mají maximální hustící tlak do 65 km/h rychlosti na hodnotě 1.6 baru, najdete zde ale i rozměry s huštěním do 2,4 baru! Ideálním řešením je zvážení každé nápravy traktoru přímo na váze. Doporučujeme provést dvě vážení, nejprve samotného traktoru a následně i s agregovaným nářadím. Často pak zjistíte, že vámi zvolený tlak pro váhu samotného traktoru již pak nedostačuje v případech, kdy je traktor agregován např. s neseným nářadím. Všeobecně se doporučuje regulace tlaků při práci na poli a na silnici. Zatímco při práci na poli potřebujete větší styčnou plochu pláště pro lepší záběr a nižší utužení půdního podloží, pro silniční provoz je doporučeno zvýšit tlak min. o 0,4 baru, čímž zabezpečíte lepší ovladatelnost traktoru.
Ing. Tomáš Jurtík
Nebo se koukněte na video z našeho seriálu
Vyberte jednu, nebo více možností a my se postaráme o to, aby vám do emailu přišly nabídky jen na to, co vás skutečně zajímá.