Představení nového Agri Plus jsme minule začali od hi-tec kabiny, nicméně dobrý stroj dělají všechny části, a ne vždy je dobré měnit za každou cenu osvědčené komponenty. Tentokrát se budeme věnovat těm co to nepotřebují.
Zásadním tématem jsou pohony - převodovka a nápravy. Již v předchozí generaci EVO II se objevila nová převodovka VS (Variabilní Systém). Bližší znalostí světa výrobců komponent pro manipulační techniku se dostaneme k obchodnímu názvu firmy Spicer „318“. Právě pod tímto názvem se již začíná objevovat u jiných výrobců manipulátorů. Byla to však spolupráce s Dieci kde proběhlo testování a prvních pár let skutečného pracovního nasazení. Předpoklad a přání tvůrců byla úspora paliva a hlavně maximální síla a to i s ohledem na požadavek pojezdové rychlosti 40km/hod.
Konstruktéři použili dva hydromotory a nastavili jejich přepínání mezi sebou. První hydromotor je variabilní a má na starosti silový rozsah od 0 do 12km/hod. Nad tuto mez dojde k přepnutí na druhý hydromotor, který je již fixně naklonění a postará se o maximální pojezdovou rychlost.
Předpoklady se naplnily do té míry, že v silovém rozsahu se manipulátor přibližuje sklonem k prokluzu kol mechanickou převodovkou a přitom si zachová plynulost a jemnost hydrostatu. Při dopravě je výrazně snížena spotřeba paliva (až 20%) oproti konvenčním systémům. K výsledku krom konstrukce přispělo i plně elektronické řízení komponent převodovky, umožňující obsluze měnit módy podle druhu práce a podmínek.
Nápravy jsou jedním z konstrukčně nejdéle sloužících komponent u Dieci – a proč vlastně měnit co je osvědčené a plně funkční. Přední i zadní náprava je osazená brzdami a 45% samosvorným diferenciálem. Seřízení rovinnosti řízení přední a zadní nápravy je doplněno o automatiku srovnání naprav.
Viktor Ludvík
Vyberte jednu, nebo více možností a my se postaráme o to, aby vám do emailu přišly nabídky jen na to, co vás skutečně zajímá.